lördag 22 augusti 2009

Marknad i Rabbalshede

Ända sen jag var liten har jag gått igång vid tanken på ett liv som kringresande nasare. När jag var tonåring finansierade jag mina sommarluffar i Grekland med att sälja hemgjorda smycken. Och nu när jag har så många knappar...
...dags att ta dem med mig ut i världen!Min vän C och jag gav oss av i gryningen,
nåja, klockan var väl sju,
men gryning låter så förföriskt vackert på något vis.
I Farbror Henrys lager fanns inte bara knappar...
Den goda C har tagit hand om allt som man kan sälja per meter.

Nu har hon band, spetsar, fransar, brodyrer, ja, allt möjligt fint, i sin källare.
Det går bra att komma dit och handla, på torsdageftermiddagar.
Eller på en och annan marknad.

Vårt fina partytält skulle inte användas i för hård blåst,
stod det i bruksanvisningen.

Det var för hård blåst. Fina knapparna
Fina kunden
Fina fransarna
Fina banden
Fina kepsenFina fruntimrena
Bredvid oss stod Alf Robertssons änka och
krängde skivor och bok.
Hon hade med sig en CD-spelare.
Nu har vi hört många av Alfs låtar.
Många gånger.
Björn Hellberg var också där.

Han hade en annan bok med sig.
På Rabbalshede marknad fanns det också ett tivoli.
Men inte så många barn.
Allt stod liksom still.
Större trängsel vid chokladhjulet...
Country på svenska och vad ska jag säga;
inget jag hört tidigare, inget jag saknat.
På kvällen var det Marknadsdans i Folkets Park.
Dreams skulla spela upp till dans.
Jag har aldrig varit på Marknadsdans.
Det var frestande att stanna...
...men vi åkte till fina kusinen i Strömstad istället.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar